Mindfulness en Compassie

VOOR WIE?

Mindfulness is geschikt voor iedereen die met meer balans en vitaliteit in het leven wil staan.
Als je op zoek bent naar een duurzame manier om, juist ook in hektische of moeilijke tijden,
goed zorg te dragen voor jezelf, dan is deze benadering wellicht iets voor je. Mindfulness is iets dat
je leert beoefenen; als je het goed in de vingers hebt kun je het daardoor op elk moment, als jij dat
zelf wilt of nodig hebt, inzetten. Het helpt dan om jezelf weer te hervinden, een pas op de plaats
te maken en ruimte en rust terug te pakken.

In het algemeen kun je stellen dat mindfulness geschikt is voor wie iets van het onderstaande herkent 
én dat graag anders wil:

  • Ik loop vaak van hot naar her te rennen, zonder het idee te hebben dat ik echt iets bereik. 
  • Ik heb een burn-out gehad. Ik vind het nog steeds moeilijk om goed voor mezelf te zorgen. 
  • Ik vind alles leuk: mijn werk, gezin, sport, vrienden, mijn sociale leven. Ik wil gewoon alles
meemaken! Maar soms zou ik wel eens wat meer gewoon rustig adem willen halen. 
  • Ik heb het gevoel dat er overal aan me getrokken wordt, zowel op mijn werk als privé.
  • Ik ben meer bezig met wat anderen van me willen dan wat ik zelf wil.
  • Ik heb vaak pijn in mijn lijf en ben veel moe, wat te maken heeft met de stress die ik ervaar.
  • Als academicus denk ik veel. Soms gaat dat een eigen leven leiden en kom ik niet meer tot rust. 
  • Ik kan moeilijk omgaan met mijn chronische ziekte, waar maar geen oorzaak voor gevonden wordt. 

Compassie training kan gezien worden als een vervolg op of verdieping van de mindfulness training. 
Het is een extra oefening om zowel onszelf en ons lijden helemaal onder ogen te zien, als ook het lijden van 
andere mensen. Waar mindfulness ´oog houdt´ voor wat er gaande is, is compassie de warme kracht die 
kan helpen om diepere lagen van pijn en lijden vriendelijk te aanschouwen en er troost aan te bieden, vanuit
de intentie om het lijden te willen verlichten. Het wordt daarom ook wel ´heartfulness´ genoemd. 
Compassie beoefening heeft een positief effect op onze mentale en fysieke gezondheid, en zorgt voor 
diepere gevoelens van verbondenheid met en een milde houding naar onszelf en anderen. 

De compassietraining is bedoeld voor wie de 8-weekse mindfulnesstraining heeft gedaan, en na enige
zelfstandige beoefening toe is aan verdieping.